Vrijwilliger aan het woord - Martin Achterkamp

Gepubliceerd op: vrijdag 14 juni 2024
Ontmoet Martin Achterkamp: De drijvende kracht achter onze jeugdtrainingen! ⚽ "Niet het gevoel van ‘moeten’, maar dat we samen de schouders eronder willen zetten," zegt Martin Achterkamp, een toegewijde vrijwilliger die al vanaf het begin bij s.v. Rijssen actief is. Lees het volledige interview hieronder en laat je inspireren door Martin's betrokkenheid en passie!

Martin begon 8 jaar geleden als trainer bij het 2e team en is nu een sleutelfiguur in de technische- en jeugdcommissie, waar hij daarnaast ook de JO17 traint.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Mijn naam is Martin, en ik ben 56 jaren jong.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?
Ik ben bij s.v. Rijssen terechtgekomen door Rob Boezerooij. Ik was destijds trainer bij Blauw Wit en Rob heeft mij benaderd voor het 2e team van R.K.S.V. Dit is ongeveer acht jaar geleden. Na twee jaar het 2e getraind te hebben, ben ik doorgegroeid als trainer van het 1e elftal. Na de fusie ben ik als trainer bij de JO19 begonnen en nu train ik de JO17.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Dat ben ik eigenlijk niet bewust geworden, ik ben er gewoon zo ingerold. Er waren werkzaamheden, zoals op de zaterdagochtend met de vrijwilligersclub. Dat vond ik gewoon leuk, wat doen voor de club. En nog steeds vind ik het leuk.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (of in welke commissie ben jij werkzaam?)
Nu ben ik trainer van de JO17, zit ik in de technische- en jeugdcommissie, en ondersteun ik af en toe de activiteitencommissie. En ja, ook de toernooicommissie natuurlijk, waar we nu voor het eerst een JO17-toernooi hebben georganiseerd.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?
De betrokkenheid. Maar ook de dingen die blijven liggen dat ik dat oppak om daarin juist te kunnen helpen. En dat vereniging breed. Soms lijkt het veel, maar het loont zich ook weer. Wat ik dan leuk vind, is dat ik ook word benaderd of er nog talenten in onze jeugdselecties zitten die eventueel mee zouden kunnen trainen bij de jeugdacademie van Twente/Heracles.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Nóg meer verbinding, juist de mensen motiveren die een mening hebben, zodat zij zelf ook kunnen ervaren wat het betekent om vrijwilliger te zijn. We willen graag meer mensen binden en boeien en ik geloof dat er daardoor ook veel meer verbinding kan ontstaan. Met een paar uurtjes op jaarbasis helpen, help je een vereniging al enorm.

Ik hoop dat hierdoor meer mensen het willen proberen, zodat het niet altijd op dezelfde mensen neerkomt. We staan als vereniging overal voor open en we hopen dat we genoeg ruimte bieden om onderdeel van s.v. Rijssen uit te kunnen maken.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?
Nou, daar hoef ik niet lang over na te denken, dat was met de JO17 toen we het kampioenschap bij Rohda Raalte haalden. En als vrijwilliger, dat we drie zaterdagen met de ‘werkzaamhedenploeg’ tussen de tegels het onkruid eruit hebben gehaald. Ja, dat zijn dingen die vergeten we ook niet snel, haha. Drie weken later stond het onkruid er weer hoog aan, maar ik merkte wel dat dit soort werk ons team ook dichter bij elkaar bracht.

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?
(lange stilte) ... Ja, je moet er tijd in willen steken om samen het mooiste eruit te willen halen binnen deze mooie vereniging s.v. Rijssen. Niet het gevoel van ‘moeten’, maar dat we samen de schouders eronder willen zetten. En dat we de accommodatie mooi (en schoon) houden en iedereen er plezier heeft en houdt!

Bedankt Martin, voor je inzet en inspirerende woorden!