Vrijwilliger aan het woord - Karen Schreuder

Gepubliceerd op: donderdag 4 juli 2024
"Je haalt er zoveel voldoening uit en het is een ontzettend gezellige vereniging," zegt Karen Schreuder, een toegewijde moeder en vrijwilliger.

Sinds acht jaar is Karen actief betrokken bij s.v. Rijssen, waar ze niet alleen haar kinderen aanmoedigt, maar ook de jeugdcommissie en bardiensten beheert.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Mijn naam is Karen, en ik ben 48 jaren jong.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?
Mijn kinderen wilden graag voetballen en omdat er vanuit basisschool de Klim Op veel kinderen bij R.K.S.V. voetbalden, was onze keuze niet zo moeilijk. Onze dochter Eyke is ongeveer acht jaar geleden ingeschreven bij R.K.S.V. En toen volgde onze zoon Goos een aantal jaren later. Eyke begon in de JO8 en Goos in de JO7. Nu voetballen ze bij s.v. Rijssen in de JO14 en JO11-2.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Nou, dat is heel makkelijk. Ik vind dat als je kinderen zich bij een vereniging aansluiten, je als ouder je ook moet inzetten voor die vereniging. Een verenging bestaat uit vrijwilligers en zonder deze mensen kunnen de kinderen niet sporten en de vereniging niet bestaan. In de huidige tijd zijn de mensen heel makkelijk geworden, het zinnetje “nee, ik ben veel te druk met mijn werk of andere dingen”, daar krijg ik kriebels van. Tijd is immers een kwestie van beleid. Men verwacht wel dat hun kind een trainer/leider of grensrechter heeft of dat iemand achter de bar moet staan, want ze lusten zo graag een kopje koffie of biertje. En hiervoor is het dus heel belangrijk dat men zich als vrijwilliger hard maakt voor de vereniging. Als ik naar mezelf kijk, dan vind ik het heel normaal om mijn handen uit te mouwen te steken binnen een verening. Je wil gebruik maken van de faciliteiten, je kinderen laten sporten, dan moet je er ook iets voor terug doen. Zo ben ik zelf al meer dan 39 jaar spelend lid van volleybalvereniging Rivo Rijssen, waarvan ik mij al 25 jaar als vrijwilliger inzet. Ik vind dat je de club moet ondersteunen.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (of in welke commissie ben jij werkzaam?)
Ik zit in de jeugdcommissie en ben verantwoordelijk voor de indeling van de kantinediensten op zondag. Daarbij draai ik zelf ook mee in de diensten natuurlijk.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?
Dat je onderdeel bent van een vereniging, waarbij je een bijdrage kunt leveren aan de club. Met elkaar ervoor zorgen dat we er een goedlopend 'bedrijf' van maken.

Ik ben van het organiseren en het regelen, dat zit in mijn bloed. Ik houd van een snelle communicatie en korte klappen. Het liefst moet het gisteren geregeld zijn. Binnen de jeugdcommissie ben ik verantwoordelijk voor alle nieuwe jeugd aanmeldingen. De ouders van nieuwe jeugdleden hebben binnen 2 dagen vaak antwoord van mij met welk team, op welke dag en welk tijdstip hun kind kan meetrainen. Ik vind het belangrijk dat nieuwe jeugdleden zich welkom voelen bij ons en dat ze met plezier twee keer per week met hun leeftijdsgenootjes kunnen trainen.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Dat er nóg meer leden/ouders zich aanmelden als vrijwilliger. Je hoeft niet elke week beschikbaar te zijn of een grote taak te vervullen. Ach en hoeveel tijd kost het je nu als je 1x in de zoveel weken een bardienst moet draaien van 3 uurtjes. Het is ontzettend leuk,  je hebt contact met heel veel mensen, je breidt je kennis- en vriendenkring uit met wie je jaarlijks kan genieten van de vrijwilligers BBQ.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?
(Met een glimlach) Ik heb er natuurlijk meerdere. Maar het feestje van zondag 2 waarbij ik uitgenodigd was als bedankje voor het draaien van de bardiensten vond ik wel een van de leukste! Maar vrijwilligersfeestjes zijn ook altijd heel gezellig.

Het kampioenschap van de JO11-2 vandaag (25 mei) is natuurlijk ook bijzonder, maar we hebben er meerdere meegemaakt met de kinderen. En nog een hele leuke herinnering is toen mijn man Michel onze dochter Eyke (toen spelend in de JO9) beloofde dat als zij vijf keer zou scoren, zij 50 euro zou krijgen. Het hele team heeft de hele wedstrijd in dienst van Eyke gespeeld, zodat zij minimaal vijf keer zou scoren, en dat werden er maar liefst zeven!

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?
Kom bij de club, de (vrijwilligers)club! Je haalt er zoveel voldoening uit en het is een ontzettend gezellige vereniging. Iedereen kent elkaar en de lijnen zijn heel kort. Je kunt de club meehelpen naar een mooie toekomst.

Bedankt Karen, voor je inzet en inspirerende woorden!