Vrijwilliger aan het woord - Johan Pots

Gepubliceerd op: dinsdag 25 juni 2024
"Het loont om een deel van je vrije tijd hierin te stoppen," zegt Johan Pots, die al sinds zijn jeugd betrokken is bij het voetbal.

Van jeugdleider tot onderhoudsploeg en scheidsrechter, Johan is een ware veteraan in vrijwilligerswerk bij s.v. Rijssen.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Mijn naam is Johan, en ik ben 68 jaren jong.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?
Vanaf mijn 6e ben ik begonnen met voetballen bij s.v. Enter, waarna ik op mijn 33e uit de selectie raakte. Toen benaderde Harry Meuleman mij om bij R.K.S.V. te komen voetballen, omdat we beiden in Rijssen woonden. Na wat twijfelen (als een Enternaar) heb ik uiteindelijk toch de overstap gemaakt.

Ik heb toen nog bijna 8 jaar in het eerste gevoetbald en daarna in het 2e, vervolgens bij de veteranen. Uiteindelijk moest ik door een blessure op mijn 63e de voetbalschoenen noodgedwongen aan de wilgen hangen, anders was ik nog graag doorgegaan.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Ja, ik was bij Enter ook al jeugdleider en dat heb ik toen bij R.K.S.V. ook opgepakt. En het onderhoud van de accommodatie is op een zaterdagochtend ontstaan toen ik met Harry Mulder had besproken om de accommodatie wat netter te maken/onderhouden en dat doe ik nu nog steeds.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (of in welke commissie ben jij werkzaam?)
Op vrijdagmorgen doe ik het ‘klein onderhoud’ met de onderhoudsploeg en in de weekenden fluit ik wedstrijden. Zoals vanmorgen, toen de JO11 kampioen werd in een veelzijdige wedstrijd (maar dat heb je wel gezien, haha).

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?
Ja, om samen met andere mensen taken uit te voeren, zodat de vereniging kan floreren.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Oei, wil ik een verandering zien? Daar ben ik niet zo van, ik heb een hekel aan veranderingen haha. Maar ik zou wel graag een betere samenwerking met de gemeente willen zien. We maken afspraken en die zie ik dan graag opgevolgd worden, dat maakt het voor ons in ieder geval al een stuk makkelijker.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?
Ja, de leukste herinnering, er schiet eigenlijk niks uit. Uhm… ik heb geen uitschieter, het is elke week weer een feestje. Ik ben wel een paar keer kampioen geworden, maar dat was altijd met het 2e en nooit in de selectiejaren. Daarom vind ik het ook lastig om een hoogtepunt te noemen.

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?
Ja, dat het loont om een deel van je vrije tijd hierin te stoppen. Er is genoeg te doen en er is sprake van een prima samenwerking met de mensen die hier zijn.

Bedankt Johan, voor je inzet en inspirerende woorden!