Vrijwilliger aan het woord - Jordy van de Maat

Gepubliceerd op: dinsdag 2 juli 2024
"Denk niet in problemen, er zijn altijd taken waar jij bij kan ondersteunen," zegt Jordy van de Maat, een enthousiaste vrijwilliger die zijn hart en ziel in onze vereniging steekt.

Vanaf jonge leeftijd betrokken bij het voetbal, regelt Jordy samen met Dinant dat alles rondom de wedstrijden op rolletjes loopt.

Wie ben je en hoe oud ben je?

Mijn naam is Jordy, 32 jaren jong.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?

Mijn vader was op jonge leeftijd altijd al betrokken bij de voetbal. Het was in onze familie vanzelfsprekend dat wij rond een jaar of 4 à 5 ook gingen voetballen. Leuk om te vermelden is dat ik deel uitmaakte van het eerste jeugdteam bij RV. Na 2 à 3 jaar heb ik een paar jaar bij RKSV gevoetbald, waar ik veel kampioenschappen heb meegemaakt. Toen de jeugdafdeling van RKSV verdween, ben ik gestopt met voetballen. Rond mijn 16e begon ik weer met voetballen bij Excelsior '31, maar ik bleef altijd betrokken bij RV Rijssen. Eenmaal de stap naar de senioren gemaakt, was RV (nu s.v. Rijssen) de enige optie voor mij!

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?

De saamhorigheid en het ons-kent-ons gevoel bij RV was destijds zo groot dat we veel voor elkaar over hadden. Ik vond het ook leuk en interessant om met de KNVB samen te werken. De eerste jaren kreeg ik ondersteuning, en daarna ben ik tot de dag van vandaag nog steeds wedstrijdsecretaris. Mijn kracht is dat ik alles graag goed en strak geregeld wil hebben.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (of in welke commissie ben jij werkzaam?)

In 2022 heb ik veel taken uit handen gegeven door privéomstandigheden, zoals het wedstrijdsecretariaat en het leiderschap. Ik fungeerde meer als manager van alles rond wedstrijden en scheidsrechters, maar ook bij het gebrek aan spelers. Dinant heeft mijn taken destijds overgenomen, en nu vormen we samen een goed team dat het secretariaat op zich neemt. We organiseren ook toernooien en plannen oefenwedstrijden met nieuwe trainers. Ik ondersteun nog wel, en het kriebelt om steeds meer te willen doen. Ik merk dat ik er veel meer plezier uithaal nu we het samen doen, ook met de Technische Commissie.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?

Wat ik het leukste vind, is de waardering die je af en toe krijgt. Natuurlijk heb je altijd critici, maar de meerderheid ziet de toegevoegde waarde van onze inspanningen rondom de wedstrijden. Er is niets leuker dan jeugd, ouders en senioren die met plezier hun wedstrijden spelen en zien dat alles goed georganiseerd is. Ik moet wel zeggen dat 95% van de mensen de positiviteit ervan inzien, haha.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?

Ik zou graag zien dat s.v. Rijssen echt een vereniging wordt waar iedereen bereid is te helpen waar hij of zij kan. Van teamspelers die elkaar ondersteunen tot het inplannen van scheidsrechters en/of kantinepersoneel. Ik begrijp dat bepaalde lasten soms op dezelfde mensen terechtkomen, maar ik wil graag iedereen aanspreken om met minimale inzet (zoals het zetten van een kopje koffie voor de ouders van de jeugd 's ochtends) een bijdrage te leveren. We zijn geen bedrijf, maar een vereniging, en alle kleine beetjes helpen enorm!

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?

Als leider van het 8e elftal, omdat ik moet erkennen dat ik niet de meest getalenteerde speler ben, haha. In de senioren ben ik nog nooit kampioen geworden, maar we hadden toen enkele exceptionele spelers en hebben uiteindelijk het kampioenschap binnengehaald. Het was een ware teamprestatie, en ik zou deze dag voor geen goud willen missen.

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?

Denk niet in problemen, want er zijn altijd taken waar jij bij kunt ondersteunen. Iedereen is geschikt om vrijwilliger te zijn bij s.v. Rijssen. Ik merk dat er een soort angst heerst om dingen op te pakken, maar iedereen kan op zijn of haar manier een steentje bijdragen. Ik kan alleen maar zeggen: doe het en benut je kwaliteiten die wij als vereniging altijd kunnen gebruiken.

Jordy is in 2023 gestopt als spelend lid en richt zich nu op hardlopen. De vrijdagavonden met de heren van 35+, waar hij de hevige competitie ervaart, sluiten niet uit dat Jordy zich weer (nog) meer voor onze vereniging gaat inzetten.

Bedankt Jordy, voor je inzet en inspirerende woorden!