Vrijwilligers aan het woord - Erik en Brenda Jansen

Gepubliceerd op: dinsdag 9 juli 2024
"Saamhorigheidsgevoel en gezelligheid vinden wij erg belangrijk binnen een vereniging," zeggen Erik en Brenda Jansen, die samen al meer dan 40 jaar betrokken zijn bij de club.
Erik en Brenda Jansen zijn al jarenlang vrijwilligers bij s.v. Rijssen omdat het voor hen vanzelfsprekend is om iets terug te doen voor de club. Erik zorgt voor een positieve sfeer rond het eerste elftal, terwijl Brenda geniet van haar kantinediensten en de interactie met de leden.

Wie ben je en hoe oud ben je?

Erik en Brenda Jansen , 51 jaar en 54 jaar.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?

Wij zijn via RV terechtgekomen bij s.v. Rijssen. Na de fusie zijn wij meegegaan naar s.v. Rijssen. Erik: 'Ik heb eerst bij sportclub gevoetbald en via de buurman Arie Brinks ben ik bij RV terechtgekomen. Die heeft mij overgehaald. Vanaf mijn 10e was ik lid van RV.’

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Brenda: ‘Dat waren we al bij RV. Ik ben opgegroeid bij de voetbal. "Dit was vroeger al zo en voor mij is het gewoon vanzelfsprekend dat je dit doet." Het is eigenlijk met de paplepel ingegoten.’ Erik “ik ben al 44 jaar werkzaam bij de voetbal en Brenda ook al zo’n 40 jaar.’’ Het groeit gewoon zo, dat zit er gewoon zo in. Het is natuurlijk ook hartstikke gezellig.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (of in welke commissie ben jij werkzaam?)

Erik: “Ik was bij het eerste de vertrouwenspersoon. Bjorn heeft dit mij gevraagd, ook omdat ik goed met de jongens kan. Ik was een soort van de verbindende factor van het 1e, maar het ging natuurlijk ook erg om de gezelligheid. Het 1e is het vlaggenschip van de vereniging en hier denken ze dat niet altijd, dat vind ik soms erg jammer. “

Brenda: “Ik houd mij bezig met kantinediensten." "Ik vind het erg leuk om achter het schap te staan, het is vaak erg gezellig en je leert de mensen in de club ook goed kennen." “Het is voor mij ook belangrijk dat je wat terug doet voor de club."

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?

Erik: “Ik vond het mooi om bij het eerste te zijn. Het 1e vind ik belangrijk en mijn doel was om een positieve sfeer bij het 1e te krijgen. De combinatie van het voetbal zelf en de gezelligheid is natuurlijk ook mooi meegenomen.”

Brenda: “Het feest toen het 1e periodekampioen werd, was echt een hele gezellige avond. Achter de bar staan vind ik dan ook erg leuk, een praatje maken met iedereen en gewoon de hele sfeer eromheen. Dan probeer ik ook een extra dienstje te draaien. De gezelligheid van de mensen en de late zaterdagavonden zijn toch wel een hoogtepunt ieder weekend. “

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Wat wij beiden belangrijk vinden is toch wel een iets meer saamhorigheidsgevoel. Soms lijkt dit even te vergeten zijn. De club groeit, wat heel mooi is, maar het zou dan fantastisch zijn als iedereen een steentje wil bijdragen. Soms mag er ook meer aan het 1e worden gedacht, het is wel het vlaggenschip van de vereniging. Dit mag wel meer kenbaar worden gemaakt.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?

De periode van het 1e is wel aan de mooiste herinneringen. Het voetbal kijken van de jongens. Het 1e is gewoon het vlaggenschip van de vereniging.

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?
Join de club en draag je steentje bij. Hoe meer mensen, hoe gezelliger het is. Het is echt wel leuk om te doen. Als iedereen doet waar zij goed in zijn en zo de club verder kunnen helpen, dan wordt het steeds mooier.

Bedankt Erik en Brenda, voor jullie inzet en inspirerende woorden!