Vrijwilliger aan het woord - Benny van de Maat

Gepubliceerd op: dinsdag 16 juli 2024
"Je kunt wel in huis blijven zitten, maar de krant heb je wel een keer uit en de televisie heb je ook wel weer gezien," zegt Benny van de Maat, die 60 jaar lid was van Rijssen Vooruit.
Benny van de Maat is een toegewijde vrijwilliger bij s.v. Rijssen, die zich al jaren inzet voor het onderhoud en de gezelligheid van de club. Hij vindt het belangrijk dat er saamhorigheid binnen de club is en benadrukt dat vrijwilligers onmisbaar zijn voor het voortbestaan van de vereniging.

Wie ben je en hoe oud ben je?
Benny van de Maat, 74 jaar.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?
Ik was 60 jaar lid van Rijssen Vooruit, dit was in 2019. Toen ben ik met de fusie meegegaan naar s.v. Rijssen. Ik ben bestuurslid, jeugdleider en 15 jaar grensrechter van het 3e geweest. De laatste jaren, toen ik het pensioen kreeg, ben ik direct begonnen bij s.v. Rijssen.

Het is erg mooi dat je al zo lang lid bent van een club, ik heb alle hoogtepunten en dieptepunten meegemaakt.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?
Verbondenheid met de ploeg en ook met de voetbal. Als je wilt voetballen, en je hebt er een veld liggen en een kantine staan dat moet onderhouden worden. En daar moet je mensen voor hebben. De een doet dit en de ander doet dat, maar je zit wel vaak met dezelfde groep. Ik ben op een donderdag met pensioen gegaan en de eerstvolgende maandag was ik al bij de club, om daar te helpen bij de schoonmaakploeg.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (of in welke commissie ben jij werkzaam?)
Nou ik ben 75 en ik ga niet meer de hele zware klussen doen, maar ik heb gewoon gezegd dat ik de vuilnisbakken bij houd. De banken in de kleedkamers neem ik af. Wij zijn eigenlijk maandag en vrijdagochtend bezig met het schoonmaken en onderhouden van de club. Met het bedijfsvoetbal zijn wij er ook vaker. Om het nog meer te onderhouden.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?

Dat je wat te doen hebt. Je kunt wel in huis blijven zitten, maar de krant heb je wel een keer uit en de televisie heb je ook wel weer gezien. Lekker een beetje zeuren met de rest van de mannen. Je bent gezellig onder de mensen, maar je doet ook wat terug voor de vereniging.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?
Ik zou graag wat meer saamhorigheid zien binnen de club. Af en toe krijg ik het idee dat dit niet het geval is. Het is belangrijk om te onthouden dat de club voor iedereen is.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?

De gezelligheid van de club. Ik vind het mooi dat wij een vaste groep hebben als buitenploeg. Het gezellig met elkaar zitten en een beetje lullen over van alles en nog wat is toch wel erg leuk.

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?
Als je stopt met voetballen, ga door als vrijwilliger. De club gaat door en zonder vrijwilligers draait het niet. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor een club.

Bedankt Benny, voor jouw inzet en inspirerende woorden!