Vrijwilliger aan het woord - Reinier Strokap

Gepubliceerd op: dinsdag 30 juli 2024
"Het is voor mij vanzelfsprekend om iets terug te doen voor de club. Als iedereen een klein beetje bijdraagt, kunnen we samen iets moois bereiken," zegt Reinier Strokap, die al jaren actief is bij s.v. Rijssen.

Na de fusie van RV, waar hij bestuurslid en lid van de sponsorcommissie was, is Reinier bij s.v. Rijssen verder gegaan in dezelfde rollen en later aangesloten bij de activiteitencommissie. Hij vindt het belangrijk dat iedereen iets bijdraagt aan de club, want vrijwilligerswerk is essentieel voor het voortbestaan van de vereniging.

Wie ben je en hoe oud ben je?

Reinier Strokap, 48 jaar.

Hoe ben je terechtgekomen bij s.v. Rijssen?

Ik ben bij s.v. Rijssen terecht gekomen door de fusie van RV. Ik was hiervoor al jaren lid van RV en ben door de fusie meegegaan naar s.v. Rijssen.

Waarom ben je vrijwilliger geworden voor de club?

Ik vind het gewoon zo dat als je ergens lid van bent, dat je ook wat moet doen voor een club. Ik vind het vanzelfsprekend om het te doen. Ik vind het ook mooi want dan verbindt het ook gelijk. Je leert elkaar kennen, maar ook de club. Voor mij is het ook een normaal iets en hopelijk gaan meer mensen dat ook als een normaal iets zien.

Welke taken/werkzaamheden verricht jij bij ons? (of in welke commissie ben jij werkzaam?)

Bij RV zat ik in het bestuur en de sponsorcommissie. Toen met de fusie ben ik meegegaan naar s.v. en ook weer in het bestuur en de sponsorcommissie beland. Ik heb de hele fusie meegemaakt als bestuurslid. Twee jaar geleden ben ik gestopt met het bestuur en ben ik aangehaakt bij de activiteitencommissie. Voor de sponsorcommissie heb ik al die tijd ook nog meegeholpen. Momenteel stop ik met beide.

Wat vind jij het leukste aan vrijwilliger zijn bij s.v. Rijssen?

Ik vind het gewoon belangrijk dat je iets terug kan doen voor de maatschappij. Je moet er iets van maken met elkaar. Het maakt niet uit in welke vorm je doet, maar het is gewoon belangrijk dat je wat doet. Een club kan niet bestaan zonder vrijwilligers.

Welke verandering zou jij graag bij de club zien?

Dat mensen niet te veel taken moeten hebben. Ze zitten overal in, maar komen dan tijd te kort. Als iedereen 1 taak heeft, dan weet je zeker dat er niks door elkaar heen loopt. Het is ook beter voor de vrijwilligers zelf denk ik, het brengt wat meer rust met zich mee.

Wat is jouw leukste herinnering bij de club als vrijwilliger?

Wat ik altijd heel leuk vond waren de klusochtenden voordat de club er stond. Zoals het afbreken en het opbouwen, je ziet iets een groot geheel worden. We waren bezig met hekken plaatsen, opruimen, reclameborden erin zetten en ga zo maar door. We deden dit met een vast clubje en het was altijd een en al gezelligheid in combinatie met een hapje en een drankje haha.

Wat zou je toekomstige vrijwilligers willen zeggen?

Dat je gewoon wat moet doen. Iedereen kan wel een uurtje in de maand wat doen, zoals een kantine aanvegen of helpen met een trainingsavond. Het hoeft niet iets heel groots te zijn, maar een klein iets zou al heel veel helpen voor de club.

Bedankt Reinier, voor jouw inzet en inspirerende woorden!